
Letadla lítají a my?
Boeing 737
Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500) tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
Původní generace
737-100 byla nejmenší a první verze tohoto letadla. První společností používající Boeing 737-100 se stala německá Lufthansa. Původně mělo mít letadlo kapacitu 60-85 sedadel; po konzultacích s prvním objednatelem - Lufthansou - bylo vytvořeno letadlo pro 100 pasažérů. Celkem bylo zkonstruováno 30 strojů Boeing 737-100.
737-200 je upravená (prodloužená) verze modelu Boeing 737-100. První společností používající tuto verzi byla americká United Airlines. Verze Boeing 737-200 měla kapacitu 115-130 sedadel. Celkem bylo vyrobeno 1 114 strojů modelu -200.
737-300 byl nový základní model druhé generace Boeingu 737, delší a větší než jeho předchůdci Boeing 737-100/-200. V kabině tohoto modelu se poprvé objevila kombinace klasických budíků a nového EFIS/Electronic Flight Instrumention System/. Druhá generace Boeingu 737 dostala i nové motory značky CFM (model 56). Toto byly nejradikálnější změny oproti verzím -100/-200. Boeing 737-300 má při standardním, dvoutřídním uspořádání kapacitu 128 pasažérů. Maximální kapacita je 148 pasažérů. Celkově bylo objednáno 1 104 strojů modelu -300.
737-400 bylo vyvinuto jako 150-místná náhrada letadel Boeing 727. Model -400 se ukázal být také mimořádně úspěšný. Největší flotilu této verze má Malaysia Airlines. Boeing 737-400 má standardně kapacitu 146 míst (u dvoutřídného uspořádání), maximální kapacita je 188 míst. Vyrobeno bylo kolem 500 strojů.
737-500 je menší verze Boeingu 737-300 a přímá náhrada modelů první generace. Standardní kapacita je 108 míst (u dvoutřídní konfiguraci), maximální 133 míst. Vyrobených bylo přibližně 400 strojů.
Nová generace
737 NG je třetí série úspěšného letadla pro krátké a střední tratě. Je odpovědí na konkurenci konsorcia Airbus s modely Airbus A320. NG verze má novější digitální ("skleněnou") kabinu, nové křídla a nové motory.
737-600 je jednou ze tří NG verzí. Základem pro verzi -600 byl model Boeing 737-500. Boeing 737-600 má kapacitu 110 pasažérů ve dvou třídách, nebo 133 v jednotřídka uspořádání. Přímo mu konkuruje Airbusem A318. Boeing 737-600 má dolet 2 480 km, verze-600HGW 5 648 km.
737-700 /-700ER je základní model nové generace, který ve výrobě nahradil předchozí verzi Boeing 737-300 az něhož i koncepčně vychází. Je nabízen ve verzích 737-700C,-700QC,-700HGW,-700ER a BBJ. Standardní verze -700 má u dvoutřídného uspořádání kapacitu 126 míst, maximální kapacita je 149 míst. Přímo mu konkuruje Airbus A319. Boeing 737-700 má dolet 2 852 km, verze-700HGW 6 037 km.
737-800 je prodloužená verze Boeingu 737-700. Vychází z modelu Boeing 737-400, který v produkci přímo nahrazuje. Při standardním uspořádání sedadel nabízí kapacitu 162 pasažérů. Maximální kapacita je 189 pasažérů. Boeing 737-800 má dolet 3 815 km, verze-800HGW 5 445 km.
737-900 /-900ER je nejdelší variantou v řadě 737. Protože Boeing 737-900 neměl dostatek únikových východů v souladu s předpisy FAA, kapacita tohoto modelu byla omezena na maximálně 189 míst, aby odpovídala standardům FAA. Po ukončení produkce letadla Boeing 757 byl tento typ nahrazen modelem Boeing 737-900ER s novými únikovými východy a motory. Je v nabídce i jako verze BBJ3.
Specifikace
737-100 | 737-400 | 737-500 | 737-600 | 737-700 | 737-800 | 737-900ER | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Posádka | 2 | ||||||
Počet cestujících | 118 (1 třída) | 168 (1 třída) | 132 (1 třída) | 149 (1 třída) | 189 (1 třída) | 215 (1 třída) | |
Délka | 28.6 m | 36.5 m | 31.1 m | 31.2 m | 33.6 m | 39.5 m | 42.1 m |
Rozpětí | 28.3 m | 28.9 m | 35.7 m | 35.7 m | 35.7 m | 35.7 m | |
Výška | 11.3 m | 11.1 m | 12.6 m | 12.5 m | |||
Hmotnost (prázdný) | 28,120 kg | 33,200 kg | 31,300 kg | 36,378 kg | 38,147 kg | 41,413 kg | 44,676 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 49,190 kg | 68,050 kg | 60,550 kg | 66,000 kg | 70,080 kg | 79,010 kg | 85,130 kg |
Cestovní rychlost (mach) | 0.77 | 0.78 | 0.785 | 0.78 | |||
Maximální rychlost (mach) | 0.82 | ||||||
Dolet | 3,440 km | 4,005 km | 4,444 km | 5,648 km | 6,230 km | 5,665 km | 4,996 km |
Výrobce pohonné jednotky | Pratt & Whitney | CFM International | |||||
Typ pohonné jednotky (x2) | JT8D-7 | 56-3B-2 | 56-3B-1 | 56-7B20 | 56-7B26 | 56-7B27 | 56-7 |
Uživatelé
- Southwest Airlines (550 kusů)
- Ryanair (254 kusů)
- Continental Airlines (235 kusů)
- United Airlines (152 kusů)
- Alaska Airlines (112 kusů)
- Air China (124 kusů)
- Travel Service (18 kusů; 2x 737-500, 16x 737-800)
- České aerolinie (9 kusů; 9x -500)
Zdroj wikipedie.cz